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2. Einleitung
DerKopplerstelltüberdenleistungsfähigen
ViessmannSpeedBusdieVerbindungzwischen
Motorola-bzw.DCC-ZentralenunddemViess-
mannCommanderher.Damitlassensichbereits
vorhandeneDigitalzentralenderSystemeMärklin-
MotorolaundDCCalsFahrgeräteoderStellpulte
weiternutzen.ZusätzlichistaufdieseWeisedie
einfacheVerknüpfungzweierCommandermög-
lich.DerGleisausgangderbisherigenZentrale
wirdlediglichundausschließlichandenEingang
desKopplersangeschlossen.DerKopplerhört
aufdieeingehendenSignalederZentrale,berei-
tetdieseInformationenaufundgibtsieüberden
SpeedBusandenCommanderweiter.DerCom-
manderwertetdieseBefehleausundsendetsie
andieAnlage.
Wichtig:Die„alte“ZentraledarfkeineGleisab-
schnittemehrmitStromversorgen,daansonsten
Kurzschlussgefahrbesteht!
FunktionsmodelleohneVerbindungzurAnlage
könnenbetriebenwerden.
DerViessmannSpeedBusermöglichtdenkom-
fortablenAnschlussmitautomatischerAnmeldung
amCommander.
DieinterneSoftwaredesKopplersistüberden
SpeedBusunddenCommanderupdatefähig,so
dassSiediesestetsaufeinemaktuellenStand
haltenkönnen.
Hinweis:DerKoppleristnichtdazugedacht,den
CommandermiteinerZentralezuverbinden,die
inZusammenhangmiteinemPCeinenAutoma-
tikbetriebabarbeitet.Diesistauchnichterforder-
lich,daderCommanderdieFunktioneneinerPC-
SteuerungimPrinzipübernehmenkann.
Hinweis: Einbahnstraße!DerKopplerkann
keineInformationenandiesendendeZentrale
zurückgeben.DiesistüberdasGleisformat
nichtmöglich.
3. Funktionen
DerKopplerlegteineListefürdieFahrbefehle
derLokomotivenundeineweiterefürdieSchalt-
befehlean.DieListederFahrbefehleüberträgt
derKopplerüberdenSpeedBus(LSB)nachdem
ErstellenundanschließendbeijederÄnderung
einesBefehlserneutandenCommander.Eine
permanenteÜbertragungndetnichtstatt.Zusätz-
lichkannderCommanderdieInformationendes
KopplersauchdurcheinAnforderungskommando
beidiesemabfragen.
Schaltbefehlewerdensolangeübertragen,wie
derSchaltbefehlanliegt.EinepermanenteÜber-
tragungndetnichtstatt.
2. Introduction
The coupler provides a connection from Mo-
torola- or DCC command stations to the Viess-
mannCommanderviathepowerfulViessmann
SpeedBus.Itispossibletousealreadyexisting
digitalcommandstationsfurthermoreasthrottleor
panel.Inaddition,theeasylinkingof2Comman-
ders is possible. The track output of the previous
command station has to be connected only and
exclusivelytotheinputofthecoupler.Thecoupler
listenstotheincomingsignalsofthecommand
stationandsendsthesesignalsviatheViess-
mann SpeedBus to the Commander. The Com-
mander interprets the orders and sends them to
the layout.
Caution: The “previous” command station must
notbeconnectedtotracksections–dangerof
short circuit!
Functionalmodelswithoutconnectiontothelay-
out may be controlled directly.
TheViessmannSpeedBusallowsthecomfortable
connectiontotheCommanderwithautocongu-
ration.
Thermwareofthecouplercanbeupdatedvia
SpeedBus and Commander.
Notice: It is not intended to use the coupler to
connect a PC-controlled station to the Comman-
der,whichcontrolsautomaticoperation.
This is not necessary because the Commander
includes the functions of a PC-control.
Notice: One-Way-Street! The coupler cannot
sendinformationbacktothesendingcommand
station.Thetrackformatdoesnotallowtosend
feedback.
3. Functions
The coupler creates one list for the propulsion
commands of the locomotives and another one for
theswitchingorders.Aftercreating,thecoupler
transmits the list of the propulsion commands via
theSpeedBus(LSB)totheCommanderandthen
eachtimewhenaneworderiswrittenintothelist.
The list is not transmitted permanently.
Additionally,theCommandercansendarequest
command to the coupler.
Switchingorderswillbetransmittedaslongasthe
switchingorderisactive.Thelistisnottransmitted
permanently.